8 vědecky podložených důvodů proč je pití kokosové vody přínosem pro naše tělo

Kokosová voda získala v poslední době na oblibě. Dobře chutná, je osvěžující a zdraví prospěšná díky mnoha důležitým živinám a minerálům, kterých má většina lidí nedostatek.

V tomto článku vám přinášíme celkem 8 benefitů, které s sebou přináší pití kokosové vody.

Kapitoly článku:

1) Skvělý zdroj mnoha živin

2) Má antioxidační vlastnosti

3) Příznivě působí v boji proti diabetu

4) Pomáhá zabránit tvorbě ledvinových kamenů

5) Přispívá ke zdraví srdce

6) Pomáhá snižovat krevní tlak

7) Prospěšná po namáhavé fyzické aktivitě

8) Lahodný zdroj hydratace

Závěrem

1) Skvělý zdroj mnoha živin

Kokosy jsou plody velkých palem, kokosovníku ořechoplodého (Cocos nucifera). I přes své jméno jsou však kokosy botanicky považovány spíše za ovoce nežli za ořechy.

Kokosová voda je šťáva, která se nachází uvnitř mladého, zeleného kokosu a pomáhá jej vyživovat.

V průběhu zrání se část kokosu přemění na bílou pevnou dužinu, zbylá voda zůstává uvnitř (1).

Kokosová voda se v kokosu tvoří zcela přirozeně, obsahuje 94 % vody a velmi málo tuku.

Je třeba rozlišovat mezi kokosovou vodou a kokosovým mlékem. Kokosové mléko se vyrábí přidáním vody do strouhané dužiny kokosu. Oproti kokosové vodě obsahuje mléko asi 50 % vody a velké množství tuku.

Doba úplného dozrání kokosu trvá 10–12 měsíců. Kokosové vody najdeme nejvíce v mladých kokosech, které jsou zhruba 6–7 měsíců staré. Menší množství vody je však možné nalézt i v plně zralém kokosu. Z mladý zeleného kokosu je možno v průměru získat 120–240 ml kokosové vody.

240 ml kokosové vody obsahuje 46 kalorií a následující nutriční hodnoty (2):

Sacharidy: 9 gramů

Vláknina: 3 gramy

Bílkoviny: 2 gramy

Vitamin C: 10% DDD (doporučené denní dávky)

Hořčík: 15% DDD

Mangan: 17% DDD

Draslík: 17% DDD

Sodík: 11% DDD

Vápník: 6% DDD

SHRNUTÍ: Kokosová voda se nachází v mladých zelených kokosech a je skvělým zdrojem vlákniny, vitaminu C a mnoho důležitých minerálů.

2) Má antioxidační vlastnosti

Volné radikály jsou nestabilní molekuly, které se v našem těle tvoří při metabolických procesech. Jejich tvorba se zvyšuje v reakci na stres nebo zranění.

Pokud se v těle nachází příliš mnoho volných radikálů, vstoupí tělo do stavu známého jako oxidační stres, který v organismu může poškodit buňky a zvyšuje riziko onemocnění (3).

Výzkum na zvířatech vystavených toxinům prokázal, že kokosová voda obsahuje antioxidanty, které modifikují volné radikály tak, že již nemohou tělu škodit (4, 5, 6, 7).

Podle jedné studie bylo zjištěno, že u potkanů s poškozením jater došlo k významnému zlepšení oxidativního stresu, kterým byla jako lék podávána kokosová voda, ve srovnání s potkany, kteří léčeni nebyli (6).

U jiné studie byly kokosovou vodou léčeni potkani, jejichž strava obsahovala vysoké množství fruktózy. Aktivita volných radikálů poklesla, stejně tak krevní tlak, hladiny triglyceridů a rovněž inzulínu (7).

Doposud však žádná studie nezkoumala tyto antioxidační účinky kokosové vody u lidí.

SHRNUTÍ: Kokosová voda obsahuje antioxidanty, které chrání buňky v těle před poškozením způsobeným volnými radikály.

3) Příznivě působí v boji proti diabetu

Výzkum prokázal, že kokosová voda může snížit hladinu cukru v krvi a zlepšit další zdravotní ukazatele u zvířat, které trpěly diabetem (8, 9, 10).

V jedné ze studií byli potkani trpící diabetem léčeny kokosovou vodou, čímž si udržovali nižší hladinu cukru v krvi než skupina potkanů, kterým kokosová voda podávána nebyla (9).

Stejná studie také zjistila, že potkani, kterým byla podávána kokosová voda, měli nižší hladinu hemoglobinu A1c, který je významný z hlediska dlouhodobého udržování hladiny cukru ve vyhovující míře (9).

Další studie zaznamenala, že léčba diabetu kokosovou vodou u potkanů vedla ke zlepšení hladiny cukru v krvi a ke snížení ukazatelů oxidačního stresu (10).

K potvrzení těchto účinků u lidí jsou však třeba provést kontrolované studie.

Z hlediska nutričních hodnot kokosové vody – 3 gramy vlákniny a pouhými 6 gramy stravitelných sacharidů na 240 ml – je tento nápoj vhodné zakomponovat i do stravovacího plánu lidí s diabetem.

Kokosová voda je také skvělým zdrojem hořčíku, který může zvýšit citlivost na inzulín a snížit hladinu cukru v krvi u lidí s diabetem typu 2 a prediabetem (11, 12).

SHRNUTÍ: Studie na zvířatech trpícími diabetem potvrzují, že kokosová voda může zlepšit hladinu cukru v krvi. Je také skvělým zdrojem hořčíku, který můžu zvýšit citlivost na inzulín a snížit tak hladinu cukru v krvi.

4) Pomáhá zabránit tvorbě ledvinových kamenů

Pro prevenci vzniku ledvinových kamenů je důležitý dostatečný příjem tekutin. Ačkoli čistá voda je skvělou volbou, jedna ze studií poukazuje na to, že kokosová voda může v tomto směru být ještě přínosnější.

Ledvinové kameny vznikají, když se oxaláty, vápenaté a další sloučeniny srážejí a vytvářejí tak v moči krystaly (13).

Z těchto krystalů pak mohou vzniknout kameny. Někteří lidé jsou k jejich tvorbě náchylnější než ostatní (13).

Ve studii, která zkoumala skupinku potkanů s ledvinovými kameny se zjistilo, že kokosová voda krystalům zabránila přichytit se k ledvinám či jiným částem močového traktu.  Navíc také pomohla snížit výskyt krystalů vytvořených v moči (14.)

Podle vědců pomohla kokosová voda snížit množství volných radikálů, které došlo v reakci na vysokou hladinu oxalátů v moči.

Jedná se však o vůbec první studii zkoumající účinky kokosové vody na ledvinové kameny, je proto ještě zapotřebí provést další výzkum, aby byl pozitivní vliv kokosové vody v této oblasti jednoznačně potvrzen.

SHRNUTÍ: Počáteční výzkum na zvířatech poukazuje na fakt, že kokosová voda může zabránit tvorbě ledvinových kamenů snížením koncentrace krystalů. Krystaly se tedy dále nemohou kupit a vytvářet kameny.

5) Přispívá ke zdraví srdce

Pití kokosové vody je přispívá ke snížení rizika vzniku srdečních chorob.

U jedné studie došlo u potkanů, kteří konzumovali kokosovou vodu ke snížení hladiny cholesterolu a triglyceridů v krvi. Rovněž došlo k výraznému snížení množství tuku v játrech (15).

Stejní vědci vedli i další studii, ve které krmili potkany stejnou potravou doplněnou stejnou dávkou kokosové vody (4 ml na 100 gramů tělesné hmotnosti). Po 45 dnech došlo u skupiny, které byla podávána kokosová voda ke snížení hladiny cholesterolu a triglyceridů. Stejnou měrou napomáhá v léčbě vysokého cholesterolu užívání statinů (16).

 Je však třeba brát v potaz, že potkanům byla podávána velmi vysoká dávka vody. V přepočtu na člověka vážícího například 68 kg by to znamenalo denně vypít 2,7 litru kokosové vody.

Nicméně zjištění, že kokosová voda dokáže snížit hladinu cholesterolu v krvi stejně dobře jako statiny je více než pozoruhodné a je hodno dalšího výzkumu.

SHRNUTÍ: Studie provedena na zvířatech ukazuje, že kokosová voda dokáže výrazně snížit hladinu cholesterolu v krvi.

6) Pomáhá snižovat krevní tlak

Kokosová voda může udržet hodnoty krevního tlaku v normě.

Při jedné menší studii u pacientů s vysokým krevním tlakem se zjistilo, že při konzumaci kokosové vody došlo u 71 % pacientů k výraznému snížení systolického, tzv. horního, tlaku krve (17).

Kokosová voda také obsahuje mimořádné množství draslíku (600 mg/240 ml). Bylo prokázáno, že draslík snižuje krevní tlak u lidí trpící vysokým krevním tlakem i u lidí s normálním krevním tlakem (18, 19).

Podle jiné studie má kokosová voda navíc anti-trombotické účinky, což znamená, že může zabránit tvorbě krevních sraženin (8).

SHRNUTÍ: Kokosová voda může pomoci snížit krevní tlak a potenciálně také redukuje riziko vzniku krevních sraženin v tepnách.

7) Prospěšná po namáhavé fyzické aktivitě

Kokosová voda je výborným nápojem, který organismus hydratuje a doplní jej o elektrolyty, které tělo vyloučí při zvýšené fyzické aktivitě.

Elektrolyty jsou minerály, které hrají v našem těle plno důležitých rolí, včetně udržování správné rovnováhy tekutin. Mezi elektrolyty nacházející se v kokosové vodě patří draslík, hořčík, sodík a vápník.

Podle dvou studií se zjistilo, že kokosová voda po cvičení má regeneraci organismu daleko lepší účinky než čistá voda, ale dokonce se její účinky dají srovnat se speciálními sportovními nápoji s vysokým obsahem elektrolytů (20, 21).

Účastníci studie také uvedli, že po konzumaci kokosové vody cítili méně nežádoucích účinků jako nevolnost a jiné žaludeční potíže (20, 21).

Ovšem podle jiné studie srovnávající nápoje s vysokým obsahem elektrolytů bylo zjištěno, že právě kokosová voda nejčastěji způsobovala nadýmání a žaludeční nevolnost (22).

SHRNUTÍ: Kokosová voda je velmi vhodným nápojem po fyzické aktivitě, která tělo hydratuje a doplňuje elektrolyty (ionty). Je srovnatelná s ostatními iontovými nápoji určenými pro sportovce.

8) Lahodný zdroj hydratace

Kokosová voda chutná skvěle. Je mírně nasládlá, s jemnou kokosovou chutí i vůní. Obsahuje také málo kalorií a sacharidů.

Nejlepší je voda samozřejmě přímo získaná z čerstvého kokosu – jednoduše stačí zatlačit slámku do měkké části zeleného kokosu a začít pít. Takto získanou kokosovou vodu je vhodné uchovávat v chladničce po dobu dvou až tří týdnů.

Ve většině obchodů s potravinami lze také zakoupit balenou kokosovou vodu. Nezapomeňte si však zkontrolovat ingredience, abyste si ověřili, že dostanete 100 % kokosovou vodu. Některé značky totiž do svých produktů přidávají cukr či aromatické látky.

Tento exotický nápoj můžete použít do nejrůznějších nápojů, smoothies, k přípravě pudinků (např. z chia semínek) a salátových zálivek a dresingů, nebo jí můžete nahradit čistou vodu kdykoli budete chtít využít její lehce přirozené sladkosti.

SHRNUTÍ: Kokosovou vodu lze konzumovat jak přímo z mladých zelených kokosů, je možné také zakoupit kokosovou vodu balenou. V tomto případě je třeba vyvarovat se značkám, které obsahují navíc přidaný cukr, umělá sladidla či aromata.

Závěrem

Kokosová voda je přírodním, lahodným a výživným nápojem, který velmi prospívá našemu tělu. Příznivě působí na srdce, krevní cukr, zdraví ledvin atd. Přestože k potvrzení mnoha blahodárných vlastností je zapotřebí dalších kontrolovaných studií, dosavadní výzkum je velice slibný. Pokud se rozhodnete dát tomuto lahodnému nápoji šanci, nezapomeňte se vyhnout produktům obsahující přidaný cukr.

Zdroje:
1 – PubMed Central
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20032881/
2 - https://nutritiondata.self.com/facts/nut-and-seed-products/3115/2
3 – PubMed Central https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18044138
4 - PubMed Central https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24141413
5 - PubMed Central https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22900330
6 - PubMed Central https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24835026
7 - PubMed Central https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22449517
8 - PubMed Central https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26146124
9 - PubMed Central https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25651375
10 - PubMed Central https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22576019
11 - PubMed Central https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12663588
12 - PubMed Central https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24089547
13 - PubMed Central https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3192488/
14 - PubMed Central https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23489503
15 - PubMed Central https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17004906
16 - PubMed Central https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18809454
17 - PubMed Central https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15892382
18 - PubMed Central https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16467502
19 - PubMed Central https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9449404
20 - PubMed Central https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12056182
21 - PubMed Central https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17883020
22 - PubMed Central https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22257640

Přeloženo z: https://www.healthline.com/nutrition/8-coconut-water-benefits#section2