Mouky

Potraviny a nápoje, drogerie, hygienické potřeby, doplňky stravy a léky v kategorii Mouky

blog-post image

Top 5 zdravých alternativ pšeničné mouky

Mouka je jednou ze základních surovin, která se každodenně v kuchyni využívá a je nepostradatelná k přípravě mnohých pokrmů. Je významnou součástí při výrobě pečiva, těstovin, knedlíků, bábovek, koláčů a dalších dezertů, používá se k zahuštění omáček či polévek. Mouku v mnoha podobách tedy konzumujeme v podstatě každý den.

Námi nejznámější a nejpoužívanější je mouka pšeničná. Ačkoli je pšenice sama o sobě velmi výživná, bílá pšeničná mouka je stále více považována za strůjce mnohých zdravotních problémů a u příznivců zdravého stravování nemá vůbec chvalnou pověst. Ve velké míře totiž obsahuje lepek, který bývá často spojován se zdravotními problémy jako je obezita, zažívací potíže, srdeční choroby, celiakie a další.

Jestliže byste chtěli konzumaci klasické bílé mouky omezit, v dnešní době existuje celá řada alternativ, které jsou mnohem zdravější a výživnější, stačí si jen vybrat. V tomto článku představujeme detailněji 5 druhů.

Obsah článku:

1) Pohanková mouka

2) Kukuřičná mouka

3) Čiroková mouka

4) Ječná mouka

5) Jáhlová (prosná) mouka

Závěrem

1) Pohanková mouka

Pohanka patří do skupiny pseudocereálií (též pseudoobilovin), což jsou rostliny, které jsou v kuchyni využívány podobně jako obiloviny, na druhou stranu ale nepatří mezi trávy. Výroba pohankové mouky probíhá kompletním vysušením a namletím pohankových krup.

Pohanková mouka má nahnědlou barvu a bohatou ořechovou a zemitou chuť. Je přirozeně bezlepková, je tedy skvělou variantou pro ty, kdo se lepku snaží vyhnout.

Živiny: pohanka obsahuje mnoho pro zdraví nezbytných živin. Je bohatá na bílkoviny, vlákninu, antioxidanty. Je plná vitamínů ze skupiny B-komplexu a minerálů jako je železo, hořčík, zinek anebo mangan.

Využití: Pohankovou mouku je dobré zkombinovat i s jinými druhy bezlepkové mouky, jako příměs se skvěle hodí k pečení domácího chleba, bábovek a jiných dezertů, k přípravě palačinek, ale využijete ji i při vaření k zahušťování polévek či omáček.

2) Kukuřičná mouka

Kukuřice patří k nejrozšířenějším a nejpěstovanějším obilovinám vůbec. Kukuřičná mouka je přirozeně bezlepková potravina a vzniká namletím vysušených kukuřičných jader. Má krásnou žlutou barvu, jemnou strukturu a zemitou, nasládlou chuť.

Živiny: kukuřičná mouka je bohatá na vlákninu a plno vitamínů, především vitamín B6 a B1, a minerálů, zejména mangan a hořčík. Obsahuje také antioxidanty, například selen.

Využití: Kukuřičná mouka má v kuchyni široké využití. Často se používá pro zahuštění omáček a polévek, hodí se nejen pro přípravu slaných jídel, ale i sladkých dezertů. Zkuste z ní připravit třeba domácí tortilly, těsto na pizzu, muffiny, vafle, nebo chléb.